Followers

Monday, March 28, 2011

bermula sebuah kisah I

Lahirnya seorang hamba Allah yg telah diberi nama Ahmad. Aku mempunyai 6 org adik beradik yang hidup bersederhana sahaja. Kadang kala bapaku tidak mempunyai kerja dan tidak mempunyai duit untuk menanggung keenam-enam kami adik beradik,tetapi apalah nasib,ketika itu seorang anak kecil masih lg tidak memahami betapa susahnya ingin mencari duit dan rezeki.Aku mempunyai seorang teman rapat smenjak dari kecil lagi,bernama Danny. Kami bagaikan isi dan kuku,sangat rapat sehingga susah ingin berpisah. Tibalah ketika darjah 4 , keluarga mereka terpaksa pindah di kajang yang lebih kurang 30 minit perjalanan dari rumahnya. Semenjak itu mereka sudah tidak rapat seperti dahulu,hanya berjumpa 2 tahun sekali. Aku amat terasa akan kehilangan Danny kerana dia sahajalah sahabat baik ku sejak dari kecil, sehinggalah berjumpa dengan Azmi ketika darjah 5. Azmi seorang ketua kelas yang sangat baik,dan selalu ambil berat tentang Aku ,kerana Aku sentiasa duduk bersendirian setelah memasuki darjah 5. Kedatangan Azmi sebagai rakan baru sedikit demi sedikit telah mengembalikan suasana ceria aku di sekolah. Azmi selalu dibuli orang, tetapi aku tidak berbuat apa-apa. Aku terdiam sahaja apabila dia dibuli. Apakah aku ini seorang rakan yang tidak berguna? Layakkah aku digelar sahabat? Aku berasa amat bersalah kepada Azmi sehinggalah aku pindah ke sekolah yang baru apabila memasuki darjah 6. Setalah tamat sekolah rendah, kami masing-masing telah bawa haluan sendiri dan tidak berhubung lagi. Sedangkan aku ingin meminta maaf kerana rasa bersalahku terhadap Azmi.

Sekolah menengah tiba.Hari pertama sebelum ke sekolah aku telah dimarahi oleh ibu kerana tidak mahu kesekolah.Ibu memaksa aku untuk pergi. Aku bermurungan seharian di sekolah sehingga ramai yang bertanggapan bahawa aku seorang yang sombong.Aku menjadi pelajar yang sangat teruk dan prestasi aku didalam pelajaran telah menurun.Sekolah menengah menjadikan diriku seorang yang pemalas. Aku tidak tahu mengapa aku jadi seperti ini ya Allah.,adakah ini balasannya melawan kata-kata ibuku pada hari pertama persekolahan? Aku masih tertanya-tanya.Rasa segan silu dan bersalah yang teramat ingin meminta maaf kepada ibu.Lalu terdiam kaku dan tidak mengeluarkan walau sepatah perkataan maaf dari mulut ku.Seorang pengawas yang bernama Rizman sering menegur kesalahan aku di sekolah,malahan aku hanya berbuat "bodoh" sahaja dan menengking setiap kali di tegur.Sehinggalah suatu hari di bilik guru aku tertangkap kerana ingin mencuri skema jawapan yang berada di atas meja cikgu.Aku berasa amat takut dibuang sekolah kerana pasti akan dimarahi lagi oleh ibu dan abah.Mereka juga pasti akan bertambah kecewa dengan aku. Kebetulan Rizman berada didalam bilik guru pada masa yang sama. Dia memberanikan diri dan sanggup menipu untuk mengelakkan aku dituduh mencuri.Dia memberi alasan bahawa aku disuruh oleh dia untuk mengambil kertas yang lain di atas meja cikgu itu. Semenjak dari itu aku berasa sangat malu dengan tindakan yang aku selalu lakukan terhadap Rizman,malah aku juga mula berkawan dengan Rizman gara-gara terhutang budi. Tetapi aku juga telah mendapat kesedaran dan mula belajar bersungguh-sungguh. Rizman selalu mengajar aku pelajaran yang aku sering tidak fahami. Aku bersyukur kenal dengan dia,kalau bukan kerana Rizman,aku mungkin telah dikenakan tindakan,buang sekolah dan juga dimarahi oleh ibu dan abah.Setelah lama berkawan dengan Rizman,aku selalu terperasan bahawa Rizman sering sakit kepala,pitam, dan kadang kala mempunyai penglihatan yang tidak jelas. Tetapi aku tidak pula pernah bertanyakan kepada Rizman adakah dia tidak sihat. Pada cuti pertengahan sekolah, Aku pulang ke kampung bersama keluarga dan lupa ingin menyatakan kepada Rizman. Aku kembali masuk ke sekolah lambat beberapa hari kerana pergi menziarahi rumah saudara lelaki yang baru sahaja meninggal beberapa hari sebelum sekolah dibuka. Apabila tiba di sekolah,Rizman tidak aku kelihatan. Mungkin tidak sihat kataku.

Keesokan harinya juga Rizman tidak hadir. Farah bertanyakan kepada aku tidakkah aku berasa kehilangan Rizman. Aku terdiam dan masih tidak mengerti akan maksud Farah. Aku pergi ke rumah Rizman,dan sangat terkejut apabila ibu bapa Rizman mengatakan bahawa Rizman telah tiada beberapa hari yang lalu. Terdiam....terkaku...lalu membisu seketika... aku berasa sangat sedih dan sangat marah. Kenapa tiada siapa yang memberitahunya ketika pemergian Rizman.Rizman meninggal kerana mempunyai barah otak pada usia yang muda ini.Aku terasa amat bodoh sekali.Aku tidak pernah sedikit pun bertanya kepada dia. Aku juga kecewa tidak dapat melihat muka Rizman buat kali terakhir dan tidak berkesempatan ingin meminta maaf dan mengucapkan terima kasih yang teramat kerana telah banyak terhutang budi dengan Rizman.Rizman sahaja yang aku selalu harapkan disekolah. Kini dia telah tiada. Kenapa ini semua terjadi kepadaku ya Allah. Apakah aku ini bukan seorang sahabat yang baik? Apakah aku tidak akan diberi kesempatan untuk membuktikan aku ini seorang sahabat yang baik? Ampunkanlah dosaku ya Allah. Ampunkanlah doa rakanku Rizman ya Allah. Sesungguhnya dia adalah seorang rakan yang baik.Tempatkanlah dia dikalangan orang yang beriman ya Allah. Aku masih lagi terkejut akan pemergian Rizman,kerana dia sahajalah tempat aku mengadu,tempat aku belajar ,tempat aku meminta tunjuk ajar.Aku tiada siapa lagi selain dia. Ibu dan abah yang sering sibuk dengan kerja masing-masing sehingga tidak mempunyai waktu untuk meluangkan masa.Abang dan kakak juga sibuk bekerja dan belajar di universiti.Aku sangat kesunyian........(cont)

No comments: